Menu

Ayurvedisch ochtendritueel.

AYURVEDISCH OCHTENDRITUEEL VOOR EEN SUPERDAG!

Een Ayurvedische leefstijl is een manier van leven gericht op zowel de individuele constitutie (Vata, Pitta, Kapha) als op het ritme van de natuur (de vier seizoenen) en de moderne wereld van nu.

Wat is ADEMHALING?

Er zijn heel wat soorten ademhalingsoefeningen, we geven een aantal oefeningen die iedereen thuis kan oefenen. Ervaar je moeilijkheden, loop je vast, heb je vragen, dan is het aangeraden om hierin verdere begeleiding te zoeken, zie info website Rebirthing - Ademwerk, alvast veel plezier!

1. Nadi Shodhana ademhaling (wisselende neusademhaling)

Ben je gestresst en wil je wat meer ontspanning en rust? Dan is dit één van de ademhalingsoefeningen die je zeker eens moet proberen.

Het is een simpele maar zeer effectieve manier om zowel lichaam als geest te kalmeren en werkt ook goed als je problemen hebt met slapen.

Je voert de wisselende neusademhaling als volgt uit:

  • Zorg dat je gemakkelijk komt zitten zonder spanning in het lichaam. Dit kan in de lotushouding, kleermakerszit of gewoon op een stoel.
  • Plaats nu je rechterduim op je rechterneusgat en adem diep in via je linkerneusgat.
  • Na de inademing sluit je met je ringvinger je linkerneusgat af (leg je wijs- en middelvinger op het punt tussen je wenkbrauwen). Nu bevrijd je het rechterneusgat en adem je ook weer uit via dit neusgat.
  • Nadat je volledig hebt uitgeademd, adem je weer in door je rechterneusgat. Als je volledig bent ingeademd, sluit je het rechterneusgat weer af met je duim.
  • Vervolgens bevrijd je het linkerneusgat en adem je hierdoor weer uit.
  • Hiermee ga je een aantal minuten door. Denk eraan dat het neusgat waardoor je uitademt, ook het neusgat is waardoor je weer inademt.

 Link filmpje: Nadi Shodhana ademhaling

2. Ujjayi ademhaling (winnaars-ademhaling)

Deze kun je gebruiken tijdens je Yogasessie, maar je kunt hem ook afzonderlijk oefenen, of zelfs deze ademhaling gebruiken als meditatievorm.

Ujjayi heeft zowel een activerende als kalmerende werking op lichaam en geest.

Je voert de winaars-ademhaling als volgt uit:

  • Adem in door de mond.
  • Adem langzaam uit en probeer je luchtpijp onder in de keel heel lichtjes samen te spannen. Eigenlijk alsof je het raam wilt laten beslaan. Als het goed is ontstaat er dan een geluid bij je ademhaling dat klinkt als de oceaan.
  • Doe dit nu ook bij de inademing. Dus zowel bij de inademing als bij de uitademing hoor je nu dit geluid.
  • Als ook dit goed lukt en je voelt je comfortabel, dan mag je de mond sluiten en dezelfde manier van ademen toepassen door de neus. Ook hier hoor je nog steeds dit geluid.

Link filmpje: Ujjayi ademhaling

3. Kapalabhati ademhaling (vuurademhaling)

Deze ademhaling is een techniek die reinigend en activerend werkt.

In feite neem je hele korte ademhalingen door de adem vanuit het bekken naar buiten te persen door je neus.

Je kan je voorstellen dat het sympathische zenuwstelsel op hol slaat als je altijd zo ademt. Doe Kapalabhati bijvoorbeeld aan het begin van je Yogasessie om meer zuurstof in de spieren te krijgen en meer energie in het lichaam.

Je voert de vuurademhaling als volgt uit:

  • Zorg er weer voor dat je comfortabel kunt zitten.
  • Bij de Kapalabhati ademhaling ‘pers’ je als het ware de ademhaling door de neus naar buiten op de uitademing. Span hierbij de onderste buikspieren en bekkenspieren aan.
  • Het zijn hele korte krachtige uitademingen. De inademing komt eigenlijk vanzelf door de buikspieren weer te laten ontspannen en de lucht daar binnen te laten stromen.
  • Doe om te beginnen drie rondes van 11 ademhalingen.

Link filmpje: Kapalabhati ademhaling

Wat is MEDITATIE?

Wat is meditatie? Het is een mentale techniek voor het ontspannen van de rusteloosheid van je geest en deze te bevrijden van spanningen en stress. Meditatie heeft in de juiste vorm als doel het bereiken van een gemoedsrust, innerlijke rust en spiritueel ontwaken.

Een meditatietechniek die je kan proberen is door de aandacht bij de ademhaling te houden. Je gaat voor jezelf een aangename zithouding kiezen die je een tijdje (in begin 5min en nadien opbouwen naar 30min) kan volhouden en je volgt je ademhaling. Je geeft als het ware de opdracht aan jezelf om de ademhaling gedurende bepaalde tijd te volgen en dit op je eigen ritme. Een tip om het je wat makkelijker te maken is om een timer in te stellen zodat je niet hoeft bezig te zijn met de tijd en je volledig kan concentreren op de ademhaling en ontspanning.

Voel je dat dit moeilijk gaat, dan geef je niet onmiddellijk op, volhouden is de boodschap. Maar je kan natuurlijk altijd begeleiding zoeken om te leren ademen en mediteren, hierbij enkele links:

Rebirthing - Ademwerk (Verbonden ademhalen)

Light Body Online (Lichtlichaam ontwaken)

Wat is YOGA?

Wat is yoga? Yoga is een filosofie die leert om je geest, het gevoel en het lichaam te beheersen, om daarmee de vereniging met je Goddelijke zelf te bereiken, de innerlijke kracht in jezelf. In de yoga filosofie spreekt men van twee soorten yoga namelijk Yin & Yang.

Yin yoga werkt op fascia (bindweefsel) en is statisch en Yang yoga werkt op spieren en bloed en is ritmisch.

Aangezien in onze maatschappij alles draait rond Yang (presteren, van moeten, bewijzen in het leven, de beste zijn) dienen we evenwicht te zoeken in het lichaam door aan Yin yoga te doen. Daarom is Yang yoga zeker niet slecht, want Yin kan niet zonder Yang en omgekeerd, maar we willen een betere balans in het lichaam krijgen dus dien je het tegenovergestelde te doen van wat je teveel hebt.

Meer info over Yin yoga volgt binnenkort, voor de reeds geïnteresseerden kan ik volgende twee boeken aanbevelen: Engelstalig boek -> Yin Yoga door Paul Grilley - ISBN 978-1935952701 en Nederlandstalig boek -> Yin Yoga door Stefanie Arend - ISBN 978-9088401039

YIN YOGA - EEN SOEPELER LICHAAM ZONDER KRACHTINSPANNING, 

DE ZACHTE WEG NAAR JE INNERLIJKE CENTRUM.

Namasté.

 

Keer terug

Back to Top